Help

Eerste Hulp Bij Onbalans helpt je om de 4 stappen van geweldloze communicatie te doorlopen en zo meer helderheid te krijgen over de zorgen, spanning, conflict waar je nu mee zit.

Het is sterk aangeraden dat je je verdiept in gedachtengoed van geweldloze communicatie vooraleer je deze app gebruikt. Eens kennismaken kan natuurlijk altijd. ;-)

Zo goed als elk contact gaat gepaard met gevoelens. Soms zijn die emoties zo intens dat tijdens of na de communicatie geweld, conflict of (ontvlambare) spanning ontstaat.
Bij conflicten komen gevoelens vaak heel sterk op de voorgrond waardoor de communicatie moeilijk of ‘fout’ loopt. We worden overmand door onze emoties (gevoelens)

Wat je voelt kan je zien als de ‘boodschapper’ van wat je echt nodig hebt. Jouw behoeftes ontdekken maakt dat je meer verbindend gaat communiceren. Behoeftes, we hebben ze allemaal, maar we zijn ons daar niet altijd van bewust. Ze zitten namelijk dieper in ons genesteld.

Net zoals je een ui kan afpellen tot bij de kern, kan je door het ontdekken van jouw gevoelens en behoeftes ook dichter tot bij jouw kern komen... Jouw meest pure behoefte of behoeftes van dit moment, in relatie met het conflict.

Neem de tijd om elk van de 4 stappen voldoende aandacht te geven. Sla geen stappen over en ga niet te snel. Herbegin indien nodig. Blijf heel goed bij jezelf en probeer in ‘gevoelsmodus’ te blijven. Keer zacht terug als je merkt dat je afdwaalt. 

1. Omschrijf zo eerlijk en respectvol mogelijk wat je waarneemt. Wat merk je op?

2. Welke emoties voel je nu? Probeert je heel bewust te worden van de juiste, gepaste emoties. Ga met jouw selectie gevoelens aan de slag: groeperen/sorteren/wel/niet/twijfel… Tot je er zo weinig mogelijk, maar voldoende over hebt

3. Daal vanuit wat je voelt verder af tot je bij je eigen behoeftes. Ga ook hiermee aan de slag: groeperen/sorteren/wel/niet/twijfel… Opnieuw tot je er zo weinig mogelijk, maar voldoende over hebt.

4. Welke actie (strategie) zou je willen ondernemen om je behoefte(s) proberen te vervullen? Probeer vanuit die behoefte(s) met open geest en een positieve intentie te handelen. 

Blijf tijdens de oefening, met je hart bij je gevoel.

Niet denken wat je voelt maar voelen.

Wees zacht voor jezelf.

De Reisgenoot

 

Bron/inspiratie/dank: Marshall Rosenberg, De Vuurbloem, Corrylaura Van Bladel, amba-amba

<< terug

<< terug